מכתב להדסה ט"ו בשבט תש"ב

ב"ה ט"ו שבט תש"ב

לדור הבנה והעמקה בעצבו. אדם נולד- בלעדו גם חסרה השמחה, החינוך בבית האווירה והאור והחום המוצל מההורים, בית חדור שאיפה, פתוח לעולם ועשיר בשלוות הנפש ובחמימות לב, אבן פינה בתיקון החיים. הייסורים לא חביבים, אבל מעדנים אותנו. עדינות בקושי נקנית. האדם נצרף בכור החבלים, ועל כן כה רבות עינינו בדרכי אדם. היום מחדש הפרשה מתחילה, שָׁרִינוּ עם הגורל ועם הטבע כדי להוסיף ולבנות, כדי לא למנוע פגישת עולמות וחיים, כדי לייחד ולאחד.

יום החתונה יום חג לאנשים. ידעה היהדות את החיים כי קשים, ועל כן נתנה ביטוי גם ביום זה לשני גזעי היקום האנושי – לצער ולשמחה, לאור ולצל. המסורת יודעת את הטכס הנאה של העברת העבר בפני המתחתנים. כוונה נעלה להזכיר ולברר לשמחים בחג על תשובה הנזקקת בחיים, על כיפורים ועל סליחה. האהבה היא סליחה גדולה. בלעדיה אין קיום. היא תשובה לרעה ולחטא.

חשבו פעם אנשים – בימינו החיים הם חומריים ופשוטים, ולא ידעו את הסליחה הזקוקה, את רוח הנפש ואת מלחמת האדם. גם הבשר, בשרנו הנאה, בשרנו הגס עדיין בסבלו מזוקק בכאבו. דמנו יודעים את הדרמה האנושית, את דרישת החיים ללטיפה, לאהבה, לכפרה. ילדתנו היסטוריה עשירה תולדות הסבל והייסורים.

הילד פרי סבל הוא. המשפחה בית מקדש לכפרה, לחג. מעמל הוקם הבית והאדם מחבלים, ומול הדם הזורם בזול בכל בתי המטבחיים – ברית נִכְרוֹת לקדושה ולטהרה. נקדש את יומנו זה, נתכונן לו לכבוד שבת הגדול. לקבלת התפארת שבאדם נכין את עצמנו.

השבת בהדלקת נרות, הפטירה בנרות, וגם הילידה באור קורנת. בריאת העולם בשמש, ובריאת האדם באהבה. האדם והעולם. העולם ביתנו, ועמלנו היום יומי – היצירה האפורה. עבודת אדמה, כמה הכנות לחרישת שטחים וכמה חרדה בזריעה? המשפחה בית ושדה, שדה שחורשים וזורעים בכאב ובדמע וחורדים ליום הקציר כדי מהזרעים הבריאים והנעלים שוב לזרוע. האנושיות כהטבע להשבחה לתיקון נתונים, והאדם המתקן.

הפעם אולי מלאכי חיינו יכנסו לברך על החג, ולכן נכינה האור פנים אל פנים עם היום ונלבש תפארת העול, את המנוחה הנפשית, ונאמר – שלום! שלום מלאכי הגורל. נפגשנו כולנו באוהל דל, ביריעות ימינו הספוגים דם וצער כדי לשאת מה שניתן לנו. אתם, הכרובים, ברכוני-נא, שימרו בלילות זעם על פתיל האהבה. סלח לנו ביום כיפורינו! עתה שעת נעילה! קבל יומנו תפילות חמות, הקשיבה לרטט, לקול נפשות המתכוננות להקיםבית לאדם, רצה וכפר, סלח אם חטאנו. אדם חוטא תמיד ולתשובה מייחל. יהי ביתנו צנוע מלא אור עברי, אמת ותשובה.בשעת נעילה אנו עומדים כהיגמר התאמצות נפשית וגופנית. נעשה הכול מה שניתן לנו ונבקש: עזור השם ללכת יחד, להירתם לעול "הבית" ולעבוד באמונה…

ועתה נכון לנו להתעמק בשערי הנפש, במגילות הצנועות שרחשנו לנו, בסיפורים שהתוודנו נפש לנפש. התזכרי דמויות אהובות שכפפנו ראש בענווה לפניהם? אלה הורינו, אלה משפחותינו, אדם כעץ יער נלקח מבית הוריו, ועל כן גילוי סתר ורזים מאתמול מיחסינו עם הורים רבו בינינו.

עתה אני שומע שוב אותו קול שבין עפאים בדממה, בחרדה, רעץ את חייך. אביך שמפרנסכם בכל כך הרבה מסירות ועושרו היהודי שנאצל בבית, אמך היקרה ושאר בני הבית. מזבח זיכרונות אלמוגי האדם! והבית לבד כל פינה, כל מדרגה חלון ודלת. והכול שבטבע, והקול שבנצח המתגלה. הדימית נפשך והתפתחותה נדמה לי מוכרה מאז, הקשבתי רב קשב לסיפור צמיחתך ועתה הנני שוב להקשיב.

אהבתיך מתוך תעלומות גורל בצפייה ובכיליון נפש. כל קמט נשמתך כמעט לי מוכר. ליקטתי כל הד, כל מבט, כל דמעה עצורה. ידעתי מלחמתך, סבלתי ממנה כמותך.

אהבתיך בכל מאודי, בכל צערי ושמחתי. בך מצאתי שילוב מטרותיי. את האדמה, את האור ואת המנוחה. ארשתיך בכאב, בלהטים עזים, בלבטים אין קץ, ואת עלית לי, ואת פרפרת בי ושלמת לי במיטב הכוסף הנפשי. הנך איתי לחופה נכנסת. הננו יחד לקדש על בריתנו. תהי שעתנו שעת-שלום.

עוד לא תמה היריעה, והנני אוסיף לכתוב לך בקרוב. אני חושב בכל לרצוי להזכיר כמה דברים. עיינתי  בלוח ויוצא שכ"ב בחודש נופל ביום חמישי. אני משאיר לך להחליט לבד אם בכ"ב או ביום ראשון – משמע כ"ה לחודש. אני הייתי מרוצה לו כתבת לי על שיחותיך עם הזוגות [עקב המצב הכספי הקשה היו משיאים מספר זוגות יחדיו]. איך מתארים הם להם את עצב השמחה? לפי עניות דעתי לא פשוט הדבר. מבעוד יום נקים את החופות, והארוחה הרגילה של הערב תתקיים בזמנה. כמובן, זה יהיה קצר מאוד, אבל זה יהיה מתאים למצב. ועכשיו הסידורים המעשיים: הדברים ברורים כבר די. אני אהיה במדים האפורים האלה שריח השדה בהם ופשטותה. נחוץ רק לקנות עד לחתונה את השמיכה ובד לפיג'מה. כסף יספיק לנו לזה. אני כבר ציירתי פנקס שלם עם דוגמאות של ארון מתאים צנוע. עכשיו חשוב – בואי לפני החתונה עוד, וזה לעת-עתה לא ברור לי אני אשתדל זה להודיעך בהקדם. בצפייה ובקשב עד עולם. שלך. שאול

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s